sobota, 12 kwietnia 2014

#171 Bułgarska banica

Jest to tradycyjna bułgarska potrawa-ciasto filo z serowym nadzieniem.
Ślimak, ślimak, pokaż rogi!



PRZEPIS (inspiracja:"Okrasa kontra Pascal")
ciasto:
  • 500g mąki pszennej
  • 1/2 łyżeczki soli
  • 4 żółtka
  • 150ml ciepłej wody
  • 2 łyżki oliwy z oliwek
  • 40g masła
nadzienie:
  • 270g fety
  • 150g serka ziołowego (użyłam Almette)
  • 3-4 łyżki nasion słonecznika
+dodatkowo: oregano


Do miski wsypuję mąkę, sól, dodaję żółtka, wodę i oliwę. Ze składników zagniatam ciasto (w razie potrzeby dolewam wodę lub dosypuję mąkę). Ciasto dzielę na 3 części. 
W rondelku rozpuszczam masło. W miseczce rozgniatam fetę z serkiem i wsypuję nasiona słonecznika.
Każdą część ciasta rozwałkowuję cienko na kształt prostokąta. Za pomocą pędzelka smaruję ciasto roztopionym masłem, a następnie wykładam na nie porcję nadzienia i rozprowadzam po cieście, zostawiam kilka centymetrów przerwy od brzegów. Ciasto zwijam w rulon (zaczynam od dłuższego boku), który później dodatkowo roluję, aby powstały jeszcze cieńszy wałek. Wałek zwijam w "ślimaka" i kładę go na wyłożonej papierem do pieczenia blaszce od piekarnika. Następne części ciasta przygotowuję w ten sam sposób i doklejam je do końcówki pierwszego ślimaka. Całość smaruję pozostałością roztopionego masła i posypuję oregano. Ślimaka piekę w 180st. przez ok.45 minut.





29 komentarzy :

  1. widzę, że kucharzysz na całego! i tak apetycznie ci to wychodzi :) na prawdę kiedyś do Ciebie przyjadę i zapewne zastanę Cię w kuchni :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Też mam year książkę i rzeczywiście też ten ptzepis wczesnij przykol moja uwagę :) bardzo świetnie sue prezentuje u cb ♥

    OdpowiedzUsuń
  3. No swietnie wygladaa:) super przepis!

    OdpowiedzUsuń
  4. Ciekawi mnie ten ślimak , zwłaszcza że zawiera serek biały <3

    OdpowiedzUsuń
  5. Też mam tę książkę i intrygował mnie ten przepis, ale jeszcze nie próbowałam :) Ładnie Ci wyszło! :)

    OdpowiedzUsuń
  6. O mamuniu, ale to genialnie wygląda! Jak ślimak :D
    Mam nadzieję, że kawałek dla mnie zostanie? ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kawałek jeszcze jest, ale musisz się pospieszyć, bo w każdej chwili może zniknąć :D

      Usuń
  7. prze-cu-dne jest! a jeśli w dodatku ma strukturę ciasta francuskiego, to jestem kompletnie kupiona (nie wspominając o fecie). boże, daj mi czasu więcej, to też coś takiego wymodzę!

    OdpowiedzUsuń
  8. nie przestajesz mnie zaskakiwać! świetnie to wygląda :)

    OdpowiedzUsuń
  9. pysznie się prezentuje! *-*

    OdpowiedzUsuń
  10. o matko! mam tą książkę, a nigdy nie zwróciłam uwagi na ten przepis :/ chyba muszę znowu zajrzeć do tej książki, bo twój wypiek mnie zachwycił :)

    OdpowiedzUsuń
  11. ...dam Ci sera na pierogi! :D
    Świetne ;)

    OdpowiedzUsuń
  12. Świetny ślimaczek, chętnie bym spróbowała :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Kusi mnie już od dawna, chyba w końcu się za nią zabiorę, bo musi być pyszna :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Widzę, że czas otworzyć tą książkę i wypróbować jakiś przepis :D To bardzooo mi się podoba :D Ciekawe

    OdpowiedzUsuń
  15. Jadłam podobne w Chorwacji i w Czarnogórze, tam nazywają to burek :) Są z serem, z mięsem i ze szpinakiem, wszystkie wersje przepyszne :D Fajnie będzie powrócić do wakacyjnych smaków i przyrządzić sobie te pyszności w domu ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Byłam w ubiegłe wakacje właśnie w Chorwacji i Czarnogórze. Spróbowałam wszystkich wersji burka i wszystkie mi posmakowały :) Banica smakuje bardzo podobnie, więc tym bardziej polecam! Tak na przywołanie wakacyjnych wspomnień ;)

      Usuń
  16. mmm... nie próbowałam nigdy takiego cuda,... napwwno kiedyś się skuszę:)

    OdpowiedzUsuń
  17. Zjadłabym :-) Książkowy przepis jakoś nie przykuł mojej uwagi, ale u Ciebie wygląda przepięknie. Muszę ukręcić takiego ślimaczka obowiązkowo :-)

    OdpowiedzUsuń
  18. Chętnie spróbowałabym takiego ślimaczka, nigdy nie jadłam, a wygląda naprawdę pysznie. Gratuluję sukcesu :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Wygląda obłędnie! Na pewno też świetnie smakowało. Zatęskniłam za Bułgarią ;c
    Skąd masz tą książkę, próbuję ją dorwać od dawna i nic ;/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Książkę dostałam w prezencie od babci, a ona ją dostała za punkty uzbierane za zakupy w Lidlu :)

      Usuń
  20. Klasyka bułgarska :
    to posmarowane rozpuszczonym masłem ciasto( strona wewnętrzna)i posypanie OKRUCHAMI sirene (w Polsce można zastąpić fetą).Bułgarzy NICZEGO nie dodają;ani ziół ani serków a w żadnym wypadku ziaren !Po ułożeniu w ślimaczka (mają odpowiednie formy)polewają całość rozbitym jakiem w 1/2 szklanki gazowanej wody.podaje się na gorąco z bozą,nie jogurtem.Równie fantastyczna jest wypełniona jabłkami.W Sofii,obok Szkoły Filmowej jest najsłynniejsza prywatna BANICZARNIA przed którą non-stop stoją kolejki.Ja zawsze z jabłkiem .Rozkosz !

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...